Reportage Zorgmanager

Een dag uit het leven van een manager zorgteams

Toen ze vijftien was, startte ze met een bijbaan in het verzorgingstehuis om de hoek. Daar werd snel duidelijk dat ze een warm hart voor de zorg heeft. Kirsten Bruntink, manager zorgteams bij Het Laar, besloot de opleiding verpleegkunde te doen. Toen ze een aantal jaren later in de vacature bij Het Laar de woorden ‘coachende verpleegkundige’ las, was ze meteen overtuigd: dit is iets voor mij! Ze volgt nu de opleiding management in de zorg (MIZ) en daarin is coachen een vast onderdeel. Ze vertelt over haar werkdag.


Betekenisvol leiderschap

Kirsten: “Ik mag iets betekenen voor de mensen die het werk uitvoeren; dat maakt het zo ontzettend leuk. Ik merk dat zij dan weer van betekenis kunnen zijn voor de bewoners.” Op dagelijkse basis motiveert en enthousiasmeert ze haar teamleden om het beste in zichzelf naar boven te halen. “Je ziet ze groeien en ontdekken hoe ze hun kwaliteiten kunnen inzetten in het werk. De kracht van Het Laar is dan ook om aangenaam werken mogelijk te maken. Verbinding en groei zijn daarin heel belangrijk.”

“Snel kunnen schakelen tussen verschillende niveaus, interesse en passie hebben, en leergierig blijven: die kwaliteiten moet je als manager zorgteams hebben.” – Kirsten Bruntink

Aanwezigheid en aandacht

De werkdag van Kirsten start meestal om 7.00 uur. “Ik wil graag goed voorbereid bij de dagstart zijn. Daar zie ik ook hoe mijn teamleden erbij zitten. Verbinding in het team staat centraal, er is aandacht voor elkaar als we elkaar aanspreken of leerdoelen bespreken.” Zodra de start is gemaakt, vliegt ze van afspraak naar afspraak. Kirsten: “Dat gaat van meedenken over beleidsstukken tot het bespreken van verzuim met andere managers. Ook voer ik veel gesprekken met medewerkers die daaraan behoefte hebben. Daarvoor houd ik tussendoor standaard tijd vrij, omdat het ook ongepland mogelijk moet zijn om samen te kunnen zitten.”

Dat fysieke aanwezigheid en oprechte aandacht vooropstaan blijkt: “Tussen de middag blok ik tijd om samen met collega’s te lunchen. Dan komt er ook echt een lunchmand met broodjes op tafel om samen rust te pakken en een praatje te maken.”

Veranderend zorglandschap

Naast medewerkers ondersteunen en inspireren moet de manager zorgteams ook inzicht hebben in het zorglandschap en de bedrijfsprocessen. Kirsten: “De zorg is continu in ontwikkeling. Er zijn een hoop veranderingen gaande en dat zal de komende jaren zo blijven. Zorgteams werken daarom vaker samen met het netwerk van de bewoner. Daar sturen we nu op.”

Samenwerken met andere sectoren is ook van belang. Zo is er op Laarzicht vanuit de sector ‘wonen’ bijvoorbeeld gestart met  voorzorgcirkels. Kirsten: “We kijken tijdens groepsgesprekken wat naasten en buren voor elkaar kunnen betekenen. Dat kan iets kleins zijn, zoals even met je buurvrouw mee naar beneden lopen. Dan kan het zorgteam zich focussen op specifieke zorgtaken.”

 

Met de voorzorgcirkels zoals we die in Het Laar organiseren, trekken we vaak de aandacht.

-> Lees hier over onze aanpak

Aangenaam werken en groeien

Kirsten werkt en leert tegelijkertijd. Ze is manager zorgteams-trainee: naast haar werk als manager zorgteams volgt ze ook de vierjarige opleiding ‘management in de zorg’. “Maar toch voel ik me geen ‘student’. En dat is een compliment voor Het Laar en mijn collega’s: hier krijg je echt de ruimte om te leren en te groeien. Iedereen mag vragen stellen en krijgt extra uitleg. Dat maakt werken bij Het Laar zo fijn.”

Ontwikkel jezelf bij Het Laar

-> Lees hier meer