Reportage
Werken bij Het Laar
Het Laar biedt ouderen ondersteuning in allerlei soorten en maten: van een lichte steun in de rug tot intensieve zorgverlening. Maar wat doet een zorgmedewerker precies bij onze organisatie? Stijn Schalken werkt bij de thuiszorg én heeft in gebouw Laarzicht gewerkt. Hij neemt je mee in een doordeweekse dag bij Het Laar.
Hoe ziet werken in de ouderenzorg eruit bij Het Laar?
Loop mee met Stijn Schalken, zorgmedewerker bij Het Laar
07.00 uur: een vlotte start
Bij de eerste zonnestralen van de dag verzamelen de medewerkers van de thuiszorg op de post. “Collega’s uit de nachtdienst dragen bijzonderheden over en we verdelen de zeven zorgroutes”, vertelt Stijn. “Daarin zien we bij welke bewoners we deze ochtend langsgaan. De dagoudste van vandaag houdt het overzicht: wie doet wat en loopt het allemaal op rolletjes?”
“Dan scheiden zich onze wegen en loopt iedereen een eigen route. Vandaag ga ik bijvoorbeeld langs bij mevrouw De Vries.” Op een luchtige manier informeert hij of ze haar medicijnen al heeft ingenomen en helpt hij haar bij het klaarmaken voor de dag. Intussen maakt hij een gezellig praatje over de reizen die ze vroeger maakte en is er ruimte voor een geintje hier en daar.
07.30 uur: de ochtendroute
Waar de ene medewerker uitblinkt in observeren, is de andere een echte doorpakker. “We stimuleren elkaar om te doen waar we goed in zijn. Zo blijven we van elkaar leren en vormen we een sterk team.” Rond 11.00 uur is de overdracht van degenen met ochtenddienst.
Ik behandel de bewoners zoals ik op mijn oude dag zelf ook behandeld zou willen worden. Niet te zwaar, met ruimte voor een geintje.
11.30 uur: tijd voor lunch
Stijn is een gezelligheidsdier. Hij luncht dan ook het liefst met zijn collega’s. “We bellen elkaar om te checken hoever iedereen is en nemen samen pauze.” Een fijn moment om bij te kletsen, maar ook om te delen wat niet soepel gaat. “Iedereen kent elkaar door en door. We durven dan ook veel te delen en helpen elkaar als het even niet lekker gaat in het werk of privé, door bijvoorbeeld iemands dienst over te nemen.” Tijd voor leuke dingen is er ook: het liefst organiseren ze elk halfjaar een teamuitje en gaan ze met tien tot twintig collega’s samen op pad.
12.00 uur: een verrassende ronde
De middag is altijd rustiger dan de ochtend. Stijn maakt de lunch klaar en helpt bewoners die opbellen of op de noodbel drukken. “In het weekend komt dat wat minder vaak voor. Dan is de familie op bezoek en worden kleine problemen vaak vanzelf opgelost. Doordeweeks is het wat drukker met telefoontjes.” Welke uitdagingen op je pad komen, is altijd weer een verrassing. Zo liet vandaag iemand een mandarijn vallen en kon daar niet meer bij. Maar er is ook iemand gevallen die daardoor hulp nodig had.
Later in de middag is er een bloemschikworkshop op de dertiende verdieping. “Het Laar organiseert veel activiteiten, zoals dagbesteding, livemuziek in het restaurant en workshops. Daarbij kun je als medewerker soms aansluiten. Maar het is vooral prettig dat de bewoners iets hebben om naar uit te kijken en hun sociale kring uitbreiden. Op die manier gaat Het Laar eenzaamheid tegen.” Om 16.00 uur is de dienst afgelopen en volgt de overdracht met de avondploeg.
Dankbaar werk
“Werken in de ouderenzorg wil ook zeggen dat we meer dan ons lief is afscheid moeten nemen van onze bewoners. We willen iedereen een waardig afscheid geven.” Stijn vertelt dat de zorg in de laatste momenten niet alleen voor de bewoner is. “Ik wil er ook zijn voor de familieleden. Willen ze blijven slapen? Dan regelen we dat: we leggen uit hoe het belsysteem werkt en zorgen voor eten en drinken. Soms ontstaan mooie gesprekken met de familieleden; zij kunnen hun hart bij ons luchten. Achteraf is de familie altijd ontzettend dankbaar.”